فرش ماشینی نایین مجهز به کیسه خواب

پس از قرار دادن این گره ها، پودها روی آن ها قرار می گیرند و با سفت شدن گره ها، ساختار اصلی فرش ماشینی نایین دستباف را تشکیل می دهند، بنابراین احتمالاً باید حدس بزنید که هر چه تعداد گره های فرش بیشتر باشد، فرش نیز به طور طبیعی رشد می کند. کیفیت بیشتری خواهد داشت، بنابراین واحدی به نام “رج” وجود دارد که تعداد گره ها را در هر 7 سانتی متر برای ما تعیین می کند.

گره به نام های دیگری مانند ریشه، ذلت، پیچش، خاک، ایلمه یا ایلمک نیز خوانده می شود. گره فرش نیز دارای تعدادی مشخصات ویژه است:

قطر گره تعیین کننده ظرافت فرش قوس گره (بین جلو و پشت فرش تفاوت ایجاد می کند) جهت گره (تعیین کننده خواب فرش)، رنگ گره نقاشی و طراحی فرش از طرح های فرش دستباف را بر عهده دارد.

انواع گره فرش را بشناسید: در قسمت قبل در مورد اهمیت و نقش گره در قالی بافی صحبت کردیم، این عامل نیز باعث ایجاد مدل های مختلفی برای استفاده از آن شده است، در اینجا سعی کردیم مهمترین گزینه های شناخته شده را در بین انواع گره فرش معرفی کنیم.

از بین گره های مختلف دو مدل را می توان از بقیه جدا کرد زیرا تقریبا 90 درصد بافت فرش دستباف با این دو نوع گره انجام می شود و به همین دلیل روی این دو مورد که ترکی نامیده می شوند نیز تمرکز می کنیم. و فارسی معروف هستند.

به سراغ نوع دیگری از گره قالی می‌رویم که بعد از گره ترکی در بین قالی‌بافان محبوب‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها است، فرش‌های دستباف سلطان‌آباد (اراک)، قم، اصفهان و مشهد از جمله شهرهایی هستند که برای بافتن خود از گره استفاده می‌کنند.

از آنجایی که گره ایرانی فقط به دور نخ پیچیده می شود، به آن گره نامتقارن نیز می گویند.