شوید خشک در شیراز که باعث مرگ پسر بچه ای شد

گفته می شود شوید اصالتاً از ایران مصر و هند بوده و از این کشورها به کشورها و قاره های اروپایی و آمریکایی منتقل و کشت شده است. کشت شوید در اکثر کشورهای اطراف دریای مدیترانه رایج است.

در برخی از مناطق این کشورها باد دانه را پخش می کند و آن را گیاه وحشی می کند به طوری که شوید در برخی از علفزارها یا روی صخره ها، پیاده روها و خانه های ییلاقی رشد می کند.

درمان سوء هاضمه
شوید، گیاه دارویی، در درمان سوء هاضمه، نفخ شکم (به ویژه نفخ نوزاد)؛ حدود 30 گرم دانه شوید خشک در شیراز دفع باد را از طریق روده تسهیل می کند و در نتیجه نفخ را کاهش می دهد.

علائم نفخ و اتساع روده را تسکین می دهد، دفع روده را تسهیل می کند و اسپاسم را کاهش می دهد. با افزایش ترشح صفرا و با جلوگیری از تجمع باد در روده، اشتها را بهبود می بخشد.

برای کسانی که استفراغ شدید دارند و هیچ غذایی نمی تواند حتی آب را در معده خود نگه دارد، این بهترین درمان است. این دسته از بیماران باید به آرامی از شوید دم کرده استفاده کنند.

چربی خون را کاهش می دهد
تحریک ترشح شیر باعث افزایش ترشح شیر در زنان می شود و اثرات کاهنده چربی مرتبط با مصرف آن باعث کاهش کلسترول تام، کاهش LDL، افزایش HDL و کاهش تری گلیسیرید TG می شود.

همچنین افرادی که چربی خون دارند باید از شوید و دانه های آن برای درمان بیماری استفاده کنند. جوشاندن دانه ها روش مصرف آن است و روزانه دو فنجان از آن و بعد از ناهار و شام یک فنجان آب شوید میل شود.

(کتاب های طب سنتی). معطر و طعم دهنده در صنایع غذایی و آرایشی استفاده می شود.

ضد سرطان
حاوی موادی به نام مونوترپن است که خاصیت ضد سرطانی دارد.

اثرات فارماکولوژیک شامل محافظت در برابر رادیکال های آزاد و سایر مواد سرطان زا است که اجزای مونوترپن موجود در شوید باعث فعال شدن آنزیم گلوتاتیون ترانسفراز می شود.

این آنزیم مولکول آنتی اکسیدانی گلوتاتیون را به مولکول های اکسید شده متصل می کند و در نتیجه از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. فعالیت روغن های فرار موجود در شوید.

مانند جعفری، انواع خاصی از مواد سرطان زا مانند بنزوپیرن موجود در دود سیگار، دود زغال سنگ و دود ناخواسته را خنثی می کند. ادویه آنتی باکتریال: اسانس (روغن های فرار) میوه شوید دارای اثرات ضد باکتریایی است.